Deze maanden: een serie blogartikelen over de kleinst mogelijke stappen die je online kunt zetten als uitgever, om de UX (user experience) van je klanten te verbeteren.

Deze maand aflevering 5: zoekmachineoptimalisatie (SEO).

“10.000 unieke bezoeken aan je website per maand? Dat betekent niets als je website vervolgens niet bijdraagt aan een goede gebruikerservaring (UX).”

Dat schreef ik eerder in dit blog en ik meen dat nog steeds. Je website kan een ongelooflijk krachtig marketinginstrument zijn, dat klanten voor je binnenhaalt of de verkoop van je producten stimuleert. Het is daarbij wel zaak dat je aandacht dan in de eerste plaats naar je klant gaat, in plaats van naar Google. Soms zie ik dat een organisatie voor het succes van haar website alle aandacht (en hoop) vestigt op SEO. Daardoor blijft de aandacht voor de inhoud van de site achter.

Verwoed bezoekers naar je website trekken zonder oog voor de kwaliteit van je content, is als een gek pak aantrekken onder het motto: “Dan val ik tenminste goed op en krijg ik meer klanten.”

Als je regelmatig deze blogs leest, werk je hoogstwaarschijnlijk bij een uitgever of organisatie die het moet hebben van de kennis die ze heeft, die ze verkoopt. Zorg er dus allereerst voor, dat de informatie die je te bieden hebt op je website, van uitstekende kwaliteit is. Daarna is er altijd nog tijd, om je website te optimaliseren voor zoekmachines.

Dat hoef je niet alleen uit te zoeken. Er zijn vele bedrijven en professionals die hun boterham verdienen aan het instellen en verzorgen van je SEO, en die je kunnen helpen hierbij. Maar verlies jezelf niet hierin. Er is veel dat je zelf al gemakkelijk kunt oppakken.

Zo kent de WordPress-wereld de plugin van Yoast. Die geeft je op een goede manier informatie waarmee je jouw webpagina’s al een stuk kunt verbeteren, SEO-technisch. De plugin is gemakkelijk te doorgronden: het geeft je met kleur aan wat je goed doet en wat je kunt verbeteren. Met een rood bolletje zegt Yoast: “probeer deze tip toe te passen”, met een oranje bolletje: “Mooi, maar dit kan nóg sterker als je dit-of-dat doet” en met een groen bolletje: “Top! Niks meer aan doen.”

Plugins als Yoast worden ook continu bijgewerkt, omdat Google, Bing en andere zoekmachines steeds hun algoritmes aanpassen. Enige tijd terug zijn er in Yoast bijvoorbeeld meetpunten voor je bijgekomen, die gaan over de laadsnelheid van je pagina’s, en of je website al responsive is. Dat wil zeggen, of je website niet alleen op desktops goed bekeken kan worden, maar ook makkelijk te gebruiken is als je klanten je site via hun mobiel of tablet bezoeken.

Plugins als Yoast letten daarnaast ook op zaken, die niet alleen goed zijn voor je SEO, maar die ook ten goede komen aan je tekst. Enkele van zulke tips:

  1. Het is niet alleen handig voor de leesbaarheid van je content om kopjes te gebruiken, zogenoemde H2’s en H3’s, maar ook voor je SEO. Het helpt zowel je lezer te begrijpen hoe de structuur van je artikel is opgebouwd, als Google te begrijpen welk hoofdonderwerp je aan het bespreken bent. Als het op natuurlijke wijze past bij je tekst, probeer dan zogenoemde keywords in je kopjes te gebruiken. Hoe vaker bepaalde keywords terugkeren op een pagina, in een website, hoe hoger Google je tekst toont in de zoekresultaten als iemand op zo’n keyword zoekt. Maar als het je tekst onleesbaar maakt, gebruik het keyword dan niet. Aan het eind van de dag haal je daar tenslotte geen klanten mee binnen.
  2. Link binnen je content naar andere artikelen op je website. Dat versterkt het idee bij je lezer dat je kennis en ervaring van het onderwerp hebt. En ook bij Google, die je getoonde kennis en ervaring kan waarderen met een hogere plek in de zoekresultaten.
  3. Plaats regelmatig nieuwe content. Dat geeft aan én je klanten én Google het idee dat je website springlevend is. Wanneer je weinig activiteit laat zien op je website, zal Google minder vaak langskomen om je website te doorzoeken (crawlen), waardoor je zult zakken in de zoekresultaten.

Beter 100 unieke bezoekers aan je website per maand, die ook allemaal zin hebben diensten of producten bij je te bestellen, dan 10.000 unieke bezoekers per maand, die na het bekijken van je site snel weer verder surfen.

Reactie? Laat het me weten!

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


Ook de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.

Tagged with →  
Share →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *