Komende maanden: een serie blogartikelen over de kleinst mogelijke stappen die je online kunt zetten als uitgever, om de UX (user experience) van je klanten te verbeteren.

Deze maand aflevering 1: hoe de foutmeldingspagina 404 je kans op klanten binnenhalen vergroot.

De 404 is de foutmeldingspagina die oppopt als je een link aanklikt die nergens (meer) naar verwijst. Je hebt bijvoorbeeld een blogartikel van je website verwijdert, een categorie opgeheven, of misschien een menuknop op je website een andere naam gegeven. Iedereen kent die 404-pagina. Het is een technische code die de server afgeeft als het niet meer weet wat te doen.

Er zijn duizenden van zulke codes, foutcodes, errors, en systeemmeldingen met nummers en onbegrijpelijke teksten. Ben je geïnteresseerd in deze codes, kijk dan op deze pagina van het W3C. Daar vind je ze allemaal. Het W3C is het World Wide Web Consortium: deze internationale gemeenschap houdt alle codes nauwlettend in de gaten en zorgt voor standaardisatie.

Mocht dit je nu helemaal niet interesseren, vraag je dan het volgende af: waarom zou je jouw websitebezoekers er dan wel mee lastigvallen?

Toch is dat wat er gebeurt op veel websites. Aan alles heb je als uitgever de uiterste zorg besteed. Je hebt gekeken naar de customer journey. Je hebt klantervaringen geëvalueerd. (Dat de klantreis en de klantervaring twee verschillende dingen zijn, lees je in dit eerdere blog van mij.) Je hebt gezocht naar alle mogelijke manieren die jou helpen jouw klanten het meer naar de zin te maken, zodat jij je klanten houdt en daardoor ook nieuwe klanten erbij krijgt. Maar je 404-pagina … toont enkel dat. Een 404-foutmelding. Meer niet. Terwijl die pagina met hulp een klein beetje aandacht een wereld van verschil kan maken.

Veel van je collega-ondernemers maken hier een nuttige en soms ook leuke pagina van.

Ik laat er een paar zien. Laat je erdoor inspireren ook op jouw website deze foutcode vriendelijker te tonen.

  1. Bol.com verwijst je door naar de homepage: https://www.bol.com/raar
  2. Intermediair wijst lezers op hun uitgebreid artikelarchief en geeft ze de link naar de sitemap:  https://www.intermediair.nl/raar
  3. Klap maakt van de gelegenheid gebruik uit te leggen wat je hebt aan een assurantiekantoor: https://www.klap.com/raar
  4. Stedentripper helpt je alsnog je stedentrip te kiezen: http://www.stedentripper.com/raar
  5. nl helpt je zoeken naar het juiste artikel: https://www.wehkamp.nl/raar
  6. The Useless Web Index zegt het met stokstaartjes: https://www.theuselesswebindex.com/error/
  7. Ook Blue Egg zegt het met humor: http://bluegg.co.uk/404
  8. LEGO heeft zelfs de 404-pagina geheel in stijl met de rest van haar site aangekleed: https://www.lego.com/404notfound
  9. Magnt ging viraal met hun creatieve 404-pagina: http://www.magnt.com/404/
  10. MailChimp houdt het duidelijk en simpel: https://mailchimp.com/404/
  11. Bitly vat gelijk even samen wat Bitly is: https://app.bitly.com/raar
  12. eHarmony brengt je op een goed idee: http://www.eharmony.com/404/
  13. ZinVol laat zien dat er zelfs zzp’rs zijn die begrepen hebben dat je werk moet maken van je 404-pagina: https://www.ditiszinvol.nl/404

Wat deze ondernemers goed begrepen hebben: laat je websitebezoekers niet ontsnappen!

Zorg dat ze hoe dan ook naar je website terugkeren, zodat ze alsnog hun aankoop kunnen doen. Of als ze géén aankoop doen, dat in ieder geval hun klantervaring een goede blijft, dankzij een vriendelijke of grappige, maar in de eerste plaats vooral behulpzame foutmeldingspagina.

Je kunt natuurlijk ook je server zo inrichten dat de foutpagina helemaal niet kan verschijnen. Dat doe je door een zoekmachine in te richten, en wel op zo’n manier, dat deze suggesties toont aan de websitebezoeker. Met de boodschap: “Ik heb niet exact gevonden wat u zoekt, maar mag ik u een paar suggesties doen?” Die zoekmachine moet natuurlijk wel bijzonder goed werken, zonder dat deze vreemde en rare suggesties geeft. Test dit dus uitgebreid.

Heb je al wel een beetje ontspannen 404-pagina?

Zorg dan op z’n minst voor een veld op de pagina waarop iemand een reactie kan geven. Over wat hij zocht maar niet vond.

Een melding dat “de webmaster op de hoogte is gesteld van deze fout” is ook een aardige tip.

 

Reactie? Laat het me weten!

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


 

Ook de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.

Share →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *