U durft

VK 2013, Stefan Verwey

Nederland telt honderden uitgeverijen, die sinds de komst van het internet heviger dan ooit moeten concurreren met duizenden uitgeverijen uit andere landen. En dan tellen we nog niet eens de trend mee waarbij mensen zelf hun boek, tijdschrift, of welk medium dan ook uitgeven. Hoe kun je heden ten dage blijven opvallen tussen zo vele concurrenten? Of, als je een nieuwkomer bent, hoe kun je hiertussen nog een winstgevende plek veroveren?

Het antwoord op deze vraag ligt in specialisatie. In het kiezen van een niche: uitgaven over één onderwerp of thema. Uit dit onderwerp volgen min of meer automatisch een of enkele doelgroepen die zich met dit onderwerp of thema bezighouden. Hetzij uit interesse, hetzij vanwege hun werkveld of beroep.

Waarom is het handig je op slechts een deel van de gehele markt te richten?

Ga maar na. Stel, je brengt uitgaven uit over elk mogelijk onderwerp, binnen elk mogelijk genre. Als je alles biedt voor iedereen, zul je ook overal reclame moeten maken om iedereen te bereiken. Dat gaat je heel veel geld, tijd en energie kosten. Je zult hard en lang moeten gillen om je overal kenbaar te maken, want een duidelijk herkenbaar profiel heb je niet. Dat betekent dat potentiële klanten jouw uitgeverij maar moeilijk onthouden. Je biedt iets voor iedereen, maar dat is niet waar mensen naar op zoek zijn. Die willen uitgaven die er speciaal voor hen zijn. Een uitgeverij die van alles en nog wat uitbrengt blijft minder hangen in hun geheugen dan een uitgever die juist die uitgaven op de markt brengt, waar zij nou net in geïnteresseerd zijn.

Het strekt zelfs nog verder dan dit. Niet alleen is het handig je te focussen op een beperkt aantal onderwerpen of thema’s dat je uitbrengt, voor het verhogen van jouw herkenbaarheid als uitgever. Ook is het handig je te beperken in de manieren waarop je je doelgroep vervolgens gaat benaderen.

Een voorbeeld. Stel, je hebt een boek over het onderwerp schermen dat je wilt promoten.

Je denkt: ‘naamsbekendheid! Dát heb ik nodig.’Je richt je via een dure landelijke advertentiecampagne tot een potentieel miljoenenpubliek. Dat klinkt goed, een bereik van miljoenen. In werkelijkheid zullen misschien maar 100.000 willekeurige potentiële klanten je advertentie een keer werkelijk ‘registreren’. Omdat je geen idee hebt wie die 100.000 mensen zijn, heb je ook geen idee hoeveel mensen zich onder hen bevinden die schermen interessant genoeg vinden om er meer over te willen lezen. Maar je hoopt er het beste van, voor je verkoopaantallen.

Of je denkt: ‘Hoe bereik ik schermers?’ Je richt je via sociale media en een direct mailing tot alle schermverenigingen in Nederland. Dit kost je iets meer tijd maar wel een hoop minder euro’s dan de dure advertentiecampagne hiervoor. Je weet precies hoeveel mensen je met je campagne maximaal bereikt, dat zijn (in Nederland) 2.855 schermers binnen 69 verenigingen. Daarvan zijn er precies 2.855 schermers potentieel geïnteresseerd in een boek (of ander medium natuurlijk) over schermen.

In het tweede voorbeeld zal de kostbare tijd die je gestopt hebt in het promoten van je niche zich in meer klinkende munt uitbetalen dan in het eerste voorbeeld.

Een belangrijke vraag die zich nu aandient is:

hoe weet je of je een niche te pakken hebt, die ook werkelijk rendabel is? In blog twee uit deze serie van zes zullen we dieper op deze vraag ingaan.

Edwin de Kuiper
www.nieuw-initiatief.nl

PS. Zien waar voor uw uitgeverij de kansen liggen? Vraag gratis mijn e-book ‘Contentmanagement als winstgevend proces’ aan

Share →

2 Responses to Waarom je minder klanten nodig hebt (1/6)

  1. Maleene de Ridder schreef:

    Hallo Edwin,
    Heel herkenbaar jouw blog door mijn recente ervaring met publicatie van mijn boek. Gelukkig heb ik intuitief gekozen voor de lijn die jij adviseert: kies een niche en market heel gericht oftewel schiet niet met hagel. Heb nog een toevoeging: inzet van ambassadeurs, dwz mensen met credibility die fan zijn van jouw boek en het (actief) willen promoten binnen hun netwerk. Bv de arts die een stapel van mijn boeken heeft aangeschaft en ze cadeau geeft aan jongere artsen.
    Zie uit naar deel 2. Groet, Maleene

    • Edwin de Kuiper schreef:

      Hoi Maleene,

      Zeker en dank voor je toevoeging. De arts die jouw boek gebruikt, komt vooral omdat het een duidelijke focus heeft.

      Is deze specifieke focus en niche ook nodig voor de gehele uitgeverij wat jou betreft?

      Groet,
      Edwin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *