Workshop: metadata commercieel inzetten

Metadata commercieel inzetten

Voor alle afdelingen binnen een uitgeverij of kennisintensieve organisatie die rechtstreeks of zijdelings met content en metadata te maken krijgen. In het bijzonder de afdelingen marketing en redactie.

Samenvatting:

We gaan in op voorbeelden waarin content én metadata commercieel ingezet kunnen worden. Tevens geef ik praktische informatie over hoe dit toegepast kan worden en welke valkuilen u tegen kunt komen. Verder gaan we in op hoe en waarom de afdelingen marketing en redactie nauw moeten samenwerken.

Vraag deze workshop aan:

Uw naam (nodig voor aanvraag)

Uw e-mail (nodig voor aanvraag)

Telefoonnummer waarop u gebeld wilt worden

Voorkeur maand
JanuariFebruariMaartAprilMeiJuniJuliAugustusSeptemberOktoberNovemberDecember

Aan bod komt:

  • Wat is metadateren en moet u dat wel doen?
  • Wat is de belangrijkste functie van metadata?
  • Hoe kunt u meer rendement halen uit de content die u hebt?
  • Hoe voegt u goed metadata toe?
  • Welke vormen zijn er?
  • Op basis van welke argumenten is een metadataveld wel of niet geschikt?
  • Waar trekt u de grens? Hoe meer metadata hoe beter? Welke ‘regels’ zijn hier voor?
  • Hoe maakt u metadata onderhoudbaar en beheersbaar?
  • Welke standaarden zijn er?
  • Welke daarvan worden écht gebruikt (Dublin Core, RDF, LOM, NL-LOM et cetera).
  • Hoe verhoudt ‘waarderingsmetadata’, (zoals review, tags, et cetera) zich tot metadata in content?

Wat levert deze training op:

  • Inzicht in uw verschillende redactieprocessen en -veranderingen.
  • Welke verschillende metadatatypen er zijn.
  • Wat de belangrijke aandachtsgebieden zijn voor de afdelingen redactie én marketing.
  • Overeenstemming in begrippen binnen uw organisatie waardoor u de communicatie verbetert.
  • Een eerste aanzet voor zinvol metadatagebruik en de bijbehorende contentmanagementprocessen en -organisatie.

Uw trainer:

Edwin de Kuiper was een van de eerste CCO’s (Chief Content Officers) in Nederland. Met meer dan twintig jaar praktijkervaring bij uitgeverijen & informatieorganisaties is hij de specialist op het gebied van contentmanagement.

Investering:

De inspiratietraining van een dagdeel is 800 euro exclusief 21% btw. Aan de training kunnen maximaal vijftien personen bij u op locatie meedoen.

  • Wilt u samen met mij dieper op de onderwerpen (kunnen) ingaan? Dan is ook een training van een complete dag beschikbaar. Geef bij uw aanvraag uw interesse aan, dan bel ik u voor uitleg & overleg.
  • Deze training kan op werkdagen tijdens kantoortijden gegeven worden.
  • Hebt u liever dat de training in het weekend of na 18.00 uur plaatsvindt, neem dan contact op voor deze mogelijkheid. Reken dan wel op een toeslag.

Bekijk alle diensten van Nieuw-Initiatief